Pęknięta szybka w telefonie

4 min czytania

pękniety ekran w telefonie

Częste korzystanie ze smartfona grozi ryzykiem upadku, co zwykle kończy się pęknięciem szybki. To z kolei najczęściej oznacza całkowitą utratę funkcjonalności urządzenia. Co w takim wypadku zrobić? Czy samodzielnie wymienić uszkodzone elementy, czy skorzystać z usług serwisu? Takie pytania stają się istotne. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj kilka podstawowych rad dotyczących tego problemu.

Pęknięta szybka – co uległo uszkodzeniu?

Aby skutecznie naprawić uszkodzenia powstałe po upadku Twojego smartfona, należy najpierw ustalić skalę szkód. Ekran większości telefonów składa się z trzech warstw: szyby zewnętrznej, digitizera (ekranu dotykowego) i wyświetlacza (np. LCD lub AMOLED). Aby sprawdzić jakie części musisz wymienić, trzeba przeprowadzić diagnostykę. W zależności od jej rezultatów wymienione mogą być: sama szyba (refabrykacja), tylko ekran dotykowy i szyba albo cały zestaw – szybka, digitizer i wyświetlacz. Istnieje kilka możliwości naprawy uszkodzeń smartfona: autoryzowany serwis, nieautoryzowany serwis lub samodzielna naprawa.

→→→ Sprawdź też: Wymiana ekranu w telefonie.

Kiedy naprawić pękniętą szybkę w autoryzowanym serwisie?  

Korzystanie z autoryzowanego serwisu jest szczególnie wskazane dla posiadaczy nowych i drogich modeli smartfonów, ponieważ naprawa w autoryzowanym serwisie gwarantuje profesjonalizm oraz oryginalność części. Niestety należy liczyć się z możliwością poniesienia dużych kosztów związanych z naprawą uszkodzeń mechanicznych, które nie podlegają bezpłatnej naprawie. W tej sytuacji wielu ludzi decyduje się na oddanie swojego telefonu do zwykłego serwisu, co skutkuje utratą gwarancji i ryzykiem trafienia na nieoryginalny, niefunkcjonalny zamiennik. Przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystkie „za” i „przeciw”, by móc dobrać odpowiednie rozwiązanie dopasowane do sytuacji – czasem drogie, ale bezpieczne usługi autoryzowanego serwisu czy potencjalne oszczędności poprzez oddanie telefonu do mniej polecanego punktu naprawczego.

Czy warto naprawić pękniętą szybkę w nieautoryzowanym serwisie?  

Korzystanie z usług nieautoryzowanych serwisów może kusić oszczędnością czasu i pieniędzy. Naprawa obejmuje zarówno części oryginalne, jak i zamienniki, które są tańsze w porównaniu do oryginału. Niestety, istnieje pewne ryzyko wynikające z używania takich usług: naprawione urządzenie może nie działać poprawnie lub odbiegać od poprzedniego stanu. W takim przypadku, na podstawie paragonu będącego gwarancją usługi – serwis powinien bezpłatnie skorygować błędy lub wymienić komponent. Możesz również skorzystać z poza stacjonarnych usług online i wysyłać swoje urządzenia kurierem, aby następnie telefon wrócił do ciebie naprawiony tą samą drogą. Pamiętaj jednak o sprawdzeniu referencji, opinii innych użytkowników oraz czy serwis oferuje gwarancje naprawy. Najlepiej postawić na polecane i sprawdzone źródła w celu uniknięcia rozczarowania i strat czasu oraz pieniędzy.

Samodzielna wymiana pękniętej szybki w smartfonie

Samodzielna naprawa sprzętu może być dla wielu osób atrakcyjną opcją pod względem finansowym, jednak niesie ona ze sobą ryzyko uszkodzenia sprzętu. Wymiana ekranu czy całego modułu wymaga dużej precyzji i wiedzy na temat budowy urządzenia, która może być trudna do opanowania. Skorzystanie z autoryzowanego serwisu naprawiającego gwarantuje bezpieczeństwo oraz profesjonalizm wykonanej usługi. Jednak jeśli ktoś uprzednio zgromadzi odpowiednią ilość informacji dotyczących swojego telefonu i zdecyduje się na samodzielne naprawianie go, to warto mieć świadomość, że istnieje szeroki wybór części zamiennych – oryginalnych bardziej lub mniej tanich replik. Należy jednak pamiętać, że tania opcja może okazać się niewiarygodna pod względem działania i sprawności funkcjonowania. Choć samodzielne naprawienie sprzętu jest tańsze niż skorzystanie z usług profesjonalistów, finalnie może okazać się, że bardziej opłaca się oddać go do serwisu niż ryzykować utraty telefonu lub innych szkód.

Sprawdź też: Zalany telefon – co robić?

Jak dodatkowo zabezpieczyć smartfon przed pęknięciem szybki?

Zamontowanie dodatkowych zabezpieczeń ekranu jest niezwykle istotne, szczególnie w przypadku urządzeń z ekranami dotykowymi. Wybór akcesoriów ochronnych jest na tyle duży, że każdy właściciel smartfona może znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla swojego urządzenia. Są one wykonane z różnych materiałów, takich jak tworzywa sztuczne, szkło hartowane oraz skóra i inne materiały naturalne. Ochrona ekranu powinna być szyta na miarę potrzeb użytkownika – dobra folia lub inny rodzaj ochrony pozwoli uniknąć uszkodzenia mechanicznego, a także zmniejszyć ilość odcisków palców i brudu osadzonego na powierzchni wyświetlacza.

Folia ochronna

Folie na ekrany smartfonów stanowią najtańszą formę ochrony. Ich ceny zaczynają się już od 1 zł, co dla wielu może być atrakcyjną opcją. Należy jednak wiedzieć, że podstawowa forma folii do ekranu charakteryzuje się niskim poziomem twardości i odporności na uszkodzenia mechaniczne, a także może powodować problemy z użytkowaniem urządzenia lub nieestetyczny wygląd. Zanim zdecydujemy się na zakup folii, warto sprawdzić opinie innych użytkowników oraz stron producenta i przejrzeć testy obrazujące jej trwałość i funkcjonalność. Dla osób chcących mieć pewność pełnego bezpieczeństwa swojego sprzętu lepszy będzie model droższy, który jednocześnie gwarantuje doskonałe dopasowanie.

Szkło hartowane

Szkło hartowane to droższe, ale zarazem skuteczniejsze rozwiązanie do chronienia ekranu telefonu przed uszkodzeniem. Jest idealnie dopasowane do wymiarów wyświetlacza, nie blokując funkcji smartfona. Wytrzymałość szkła na upadki, uderzenia czy zarysowania jest bardzo duża. W zestawie często znajduje się miękka szmatka do usuwania tłustych plam z ekranu. Do oceny jakości szkieł oraz ich skuteczności warto sprawdzić dwa parametry: grubość i twardość tafli (skala Mosha H8 lub H9). Grubsza tafla zapewni lepszą ochronę, ale może też utrudniać dotykowe sterowanie urządzeniem oraz wpłynąć na estetyczny wygląd. Rozbieżność cen produktów tego typu jest raczej szeroka. Wyższa może świadczyć o lepszej jakości produktu – choć warto dopytać również internautów czy sprzedawców o ich opinię przed podjęciem decyzji.

Etui na telefon

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów pokrowców, które zapewniają odpowiednią ochronę telefonu. Możesz wybierać spośród futerałów, plecaków i bumper case’ów. Jeśli chodzi o ochronę ekranu to dobrym rozwiązaniem będzie futerał zamykany na suwak lub klapkę. Przy wyborze etui trzeba zwrócić uwagę na jego grubość i jakość materiału, bowiem to one decydują o jego walorach ochronnych. Najlepsze są silikonowe, poliwęglanowe i wykonane z włókna węglowego etui, natomiast plastikowe lub skórzane raczej nie stanowią aż tak dużej ochrony.

Ubezpieczenie lub przedłużona gwarancja

Naprawa pękniętej szybki w smartfonie może być uciążliwa i czasochłonna, ale istnieje wiele opcji dostosowanych do każdego budżetu. Klient może skorzystać z usług naprawy przez producenta lub operatorów GSM albo wykupić dodatkowe ubezpieczenie ekranu lub przedłużonej gwarancji. Obejmują one naprawy w przypadku uszkodzeń mechanicznych, takich jak zarysowania czy nawet pęknięcia szybki. Ważne jest jednak, aby upewnić się, że naprawiony telefon będzie objęty gwarancją producenta. W przeciwnym razie po naprawie istnieje ryzyko powtórnego uszkodzenia sprzętu. Jeśli ktoś decyduje się na samodzielną wymianę ekranu smartfona, powinien mieć świadomość, że jest to trudna i precyzyjna operacja i grozi mu utrata sprzętu.

Co to jest notch

erly
3 min czytania

Rodzaje USB

erly
5 min czytania